Prohledat tento blog

pátek 18. července 2014

Zejtra napořád: karma filmu - pod nulou

„Seru na diskuze, karmu a dohady o tom, co by jak mělo být a není“ – charakterizuje se na stránce iDNES.cz blogger Rudolf Havlík. Pokud nejste doma v internetovém světě, vězte, že slovo „karma“ v něm nemá nic společného s buddhistickou etikou. Označuje oblíbenost, kterou autorovi zvyšují čtenáři pomocí kliknutí. Osmatřicetiletý „príma debil“ Havlík se rozhodl v duchu své sebevědomé filozofie debutovat coby filmový režisér. Snímek neurčitého žánru, opatřený ležérním názvem Zejtra napořád, právě vstupuje do českých kin – a s jeho „karmou“ je to dost nejisté. Přístup, který Havlíka vynesl mezi české bloggerské hvězdy, totiž na ploše celovečerního filmu nefunguje.

Eleán, s jakým dal Havlík dohromady i své čtyři knihy kombinující bloggerské texty a zážitky z cest, totiž místo celistvé výpovědi generuje dort, za který by se nemuseli stydět ani gastronomičtí experti pejsek a kočička. Na tiskové konferenci na MFF Karlovy Vary, kde si film odbyl slavnostní premiéru, novopečený filmař prohlásil, že si je vědom chyb svého díla. Tím celkem chytře utnul diskusi dřív, než mohla vůbec začít.

Bez dohadů o tom, co by jak mělo být (a není), se samozřejmě obejdou diváci i filmoví recenzenti. Soustřeďme se však na to, jaký film Zejtra napořád JE. V díle, za které se postavila renomovaná distribuční a produkční společnost Falcon, jde především o přehlídku chaoticky investované energie. Podobně jako řada jiných nových filmařů, i Havlík se projevuje jako talentovaný režisérský profesionál, který umí obstojně vyprávět: dokáže natočit automobilovou honičku i rozhovor dvou lidí u baru, aniž by vypadaly stejně. Načasování i herecká akce nepůsobí trapně. A není pro něj problém dát dohromady a zvládnout zajímavou hereckou sestavu i zdatný filmařský štáb.

Ve filmu se tak sešli hlavní představitelé - zajímavý Pavel Batěk a půvabná Vica Kerekesová – s tak zkušenými hereckými matadory, jako jsou Filip Blažek, Klára Issová či Jan Přeučil. Kameraman Václav Tlapák úspěšně debutuje v prostoru domácího celovečerního projektu - a přínosem filmu je i hudební skladatel Ondřej Konvička, kterého Havlík našel na facebooku.

Problém Zejtra napořád je ovšem v tom, že nápady nadržený Havlík nedokázal jim – ani sám sobě coby režisérovi – poskytnout důvěryhodné scenáristické zázemí. 

"Príma debil" v akci 

Rudolf Havlík zjevně mnoho energie investoval do postavy hlavního hrdiny – muže po třicítce Petra Krause (Batěk), který má splňovat sen mnoha lidé o svobodném, ničím nespoutaném životě. Protagonista filmu prý sice není autobiografickou postavou, stejně jako kdysi Havlík však obchoduje s textilem (a vlastně s čímkoli) v jihovýchodní Asii. Výsledkem posledního hrdinova kšeftu jsou špatně vyrobená čínská trička s nápisem Adadas, za která utratil tři miliony jistého českého mafiána (Jiří Lábus). Zásilka právě dorazila z Hongkongu do Prahy a Petr musí rychle najít způsob, jak uniknout mafiánově pomstě. Což zřejmě není v jeho existenci sycené adrenalinem nic výjimečného.

Pobyt v domovině využije hrdina k pařbě s nejlepším kamarádem Pavlem (Blažek) i k setkáním s nejlepší kamarádkou z dětství, energickou Terezou (Kerekesová). Obětavý Pavel je zvyklý – třeba o půlnoci a z druhého konce republiky - Petra zachraňovat z nejrůznějších malérů. Tereza kamaráda miluje a čeká, až mu to v rámci jeho promiskuitního sladkého života dojde. Loajalita obou postav je divná, protože Kraus je i v rámci pokřiveného českého filmového prostoru nebývale odpornou postavou. V mnohém připomíná protagonistu Czech Made Mana, ovšem zcela zbaveného autorovy reflexe.

Tenhle morální ubožák se žene svým životem jako Matějskou poutí. Neví, co chce, neváží si toho, co má, a nijak se nesnaží dosáhnout svého snu (který neumí definovat). Místo tvrdě spravedlivé odplaty osudu (kterou by si zasloužil v rámci kteréhokoli z žánrů, s nimiž autor filmu koketuje) ho ovšem čeká happy end. 

Rudolf Havlík využil svatého právo každého autora dělat si se svou postavou to, co chce – rozhodně však nevytvořil silný mužský charakter, který mu v českém filmu tolik chybí. Protagonista Zejtra napořád je představený jako někdo, kdo dokáže riskovat, prohrávat i vítězit, umí peníze vydělat a přijít o ně, a sbalí každou ženu, které se mu zachce. Nic z toho ovšem nemá oporu v chování a myšlení postavy v daném příběhu. Ten proto není napínavý ani vtipný. Konvičkova hudba až příliš často jásavě burácí ve scéně, která je naprosto, elegantně prázdná.

Korunu všemu nasazují „filozofické“ a „poetické“ bonmoty o životě, kterými hrdina prokládá své nanicovaté eskapády. Autor filmu se diváky marně pokouší přesvědčit o duchovní hloubce, kterou touží vidět za atraktivní, pozérskou fasádou svého hrdiny.

Možná na ten film budou chodit diváci. Možná zatouží žít jako Petr Kraus. Možná se nechají přesvědčit, že je něco v téhle podívané opravdové. Pámbu to přej Rudolfu Havlíkovi i jeho producentům. Karma tohoto filmu (jakákoli) se pro mne ovšem propadá  pod nulu.

Zejtra napořád
ČR / Slovensko 2014, 98 minut

Scénář a režie: Rudolf Havlík 
Kamera: Václav Tlapák
Hudba: Ondřej Konvička
Hrají: Pavel Batěk (Petr Kraus), Vica Kerekesová (Tereza), Filip Blažek (Pavel), Jiří Lábus (mafián), Klára Issová (Jana), Jan Přeučil (strýc Karel), Ladislav Županič (Terezin otec)
Premiéra: 17. 7. 2014




2 komentáře:

  1. Jednou...až si uvědomíte jak krutá jste, možná to nebude nikdy...ale třeba uroníte slzičku lítosti a ta se změní v perlu zbohatnete a to rovnou dvakrát, duševně a hmotně též. Nebudete již muset žebrat o sponzorské příspěvky na podporu těchto vašich neobjektivních recenzí. Přeji Vám to z celého srdce Petra Horáková

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Petro Horáková, díky za komentář. Velmi si cením toho, že jste se pod něj podepsala. Jen na vysvětlenou: profese filmového kritika, kterou vykonávám už pětadvacet let, s sebou nese povinnost řídit se při posuzování filmů vlastním vkusem, vzděláním a zkušenostmi. Nejsem si jistá, jestli existuje něco jako "objektivní recenze". Filmový kritik má povinnost vyslovovat soudy podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, jinak je k ničemu. Slzičku lítosti může uronit pouze v okamžiku, kdy se zpronevěří sám sobě. Pokud chcete číst jen pochvalné texty, čtěte PR materiály. A pokud jde o sponzoring tohoto blogu, považuji za přirozené, že mi čtenáři za mou práci, která je baví, informuje a podobně, občas pošlou nějaké peníze. Ve srovnání s tím, kolik mám s blogem práce, jde skutečně o velmi nízké částky. (Tento text byl mimochodem ve čtvrtek otištěn v Lidových novinách a dostala jsem za něj normálně zaplaceno.) A kromě toho - kdybych si nebyla jistá, že autor filmu takovou kritiku snese, napsala bych ji jemnějším způsobem.

      Vymazat