Prohledat tento blog

pondělí 15. srpna 2011

Do kin se vracejí zlí mimozemšťané

Kovbojové a vetřelci (Daniel Craig) 
Na filmové plátno se vrátili zlí mimozemšťané. Cizinci z vesmíru, kteří chtějí lidstvo zotročit, vyhladit je ze zemského povrchu nebo prostě jen někoho sežrat, představují žhavé téma sezóny. Světová invaze, Skyline, třetí díl Transformers, Kovbojové a vetřelci a Super 8 – to všechno jsou vysokorozpočtové snímky s letošním copyrightem, vyprávějící o invazi z vesmíru. Agresivní emzáci ovšem nezabloudili do kin náhodou. Jejich znovuobjevení v prestižních hollywoodských sci-fi projektech ovlivnila realita. Americký žánrový film je seismografem zviditelňujícím nálady západní společnosti, a protože filmy zpětně ovlivňují své publikum, vyplatí se všimnout si – s lehce přimhouřeným okem –, co a jak se nám snaží sdělit. K vyprávění o mimozemské agresi se Hollywood dnes vrací s podobnou naléhavostí, jako v 50. letech - v éře mccarthismu a atomové kocoviny. Tehdy příšery z rudého Marsu plíživě pronikaly mezi filmové Američany coby metafora představy, že skutečnými Spojenými státy se šíří „nákaza komunismu“.

Dnes ovšem agresory z vesmíru spojujeme s dozvuky ekonomické krize a globální politickou nestabilitou, hlavně s mezinárodním terorismem. Krvavé boje a diplomatické pletichy mezi Pozemšťany a mimozemskými návštěvníky zase mohou zrcadlit problematický průběh amerických zahraničních vojenských misí.

Podobnost čistě nenáhodná

Transformers 3 
Nejpříznačnějším titulem letošní sezóny jsou v tomto směru každopádně Transformers 3, které do českých kin uvedla společnost Bontonfilm. Akční dobrodružství mělo v kinech premiéru 30. června a za šest týdnů  promítání vydělalo jen v USA 347,2 milionu dolarů. Když k tomu připočteme zisky ze zahraničních trhů (odhadované na 724 miliónů), investice 195 miliónů dolarů se studiu Paramount rozhodně vyplatila.

Co se týče subžánru sci-fi o mimozemské invazi, na žebříčku tržeb třetí Transformeři už teď dohnali a předehnali druhý díl série. Předchozí snímek Trasformers: Pomsta poražených (2009) byl o pět milionů dražší, ale z kolbiště nakonec odešel s celkovým skóre „jen“ 836, 2 milionu dolarů. Pokud jde o třetí místo v daném žebříčku, nepřekvapí, že je obsadil první díl série – Transformers – s 709,7 milióny dolarů. Celou sérii tak můžeme považovat za typový příklad příběhu o mimozemské invazi, který momentálně nejvíc konvenuje globálnímu publiku.

Transformers: šéf Autobotů Optimus Prime 
Obří robotičtí mimozemšťané, kteří se dovedou maskovat jako auta a jiné lidské stroje, se na plátnech kin objevili poprvé v roce 2007. První Transformers byli pojati jako akční komedie pro malé i velké kluky, kteří si hrají s transformerskými hračkami společnosti Harbro. Třetí film je však velkorysou podívanou, v níž se současná Amerika stává obřím bitevním polem pro dvě znepřátelené frakce robotické vesmírné civilizace – hodné, tolerantní Autoboty a zlé, tyranské Decepticony. Zatímco první chtějí s lidmi žít v míru a pomáhat jim při řešení jejich problémů, druzí si je chtějí podmanit, vytěžit pozemské zdroje a použít zrekonstruovat svou poničenou domovskou planetu.

Obyčejný mladík Sam (Shia LaBeouf) 
Zkušený hitmaker Michael Bay, který je na trilogii Transormers zaangažovaný jako režisér i výkonný producent, nikdy nesázel na originalitu: svůj úspěch i tentokrát generuje prostřednictvím dynamického akčního příběhu, jehož „vesmírnou“ velikost vyvažuje obyčejný lidský hrdina. Mladíček Sam Witwicky v podání talentovaného Shii LaBeoufa sice už dvakrát pomohl Autobotům zachránit svět (a dostal za to dokonce medaili od prezidenta Obamy), zůstává však outsiderem a ani coby čerstvý vysokoškolský absolvent nemůže v USA ochromených krizí sehnat slušnou práci. Zlí Decepticoni se však naštěstí znovu rozhodnou zaútočit a Sam může ponižující práci poslíčka v podatelně vyměnit za svou obvyklou hrdinskou roli.

Spielbergova Válka světů 
Scény destrukce a masakrování civilistů obrovskými stroji v třetích Transformers připomínají svou stylizací šest let starou adaptaci klasického románu H. G. Wellse Válka světů, kterou režíroval Steven Spielberg. Podobnost není náhodná: Spielberg totiž celou transformerskou sérii zaštítil jako výkonný producent. Příběhy o sympaticky obyčejném smolaři, který ovlivňuje osudy světa, svým pojetím navíc dokonale zapadají do jeho vidění světa.

Blízká setkání třetího druhu:  hororová
scéna s únosem dítěte je výjimkou  
Pětašedesátiletá hollywoodská legenda zná recept na úspěch už od roku 1975, kdy do oblasti vysokorozpočtových podívaných vkročila nevídaně výdělečným hitem Čelisti. Jako režisér Spielberg prosazoval vždy spíš originální koncepty, směřující až proti dobovým trendům. To byl případ Blízkých setkání třetího druhu (1979) a E.T. – Mimozemšťana (1982), v nichž režisér redefinoval letité žánrové standardy motivem mírumilovné vesmírné rasy. Ta v jeho podání toužila spolupracovat s lidstvem, které je však vůči cizincům jako celek naladěno nepřátelsky a snaží se (nejspíš pro vojenské účely) zmocnit vyspělé mimozemské technologie. Spielbergovští hrdinové v těchto příbězích vystupují jako nezištné výjimky, které dovedou ocenit laskavost a humor cizinců a respektovat jejich tajemství. V rámci anglofonní filmové sci-fi ovšem jeho pojetí samozřejmě není žádnou novinkou. Legendární díla typu Dne, kdy se zastavila Země (1951), 2001: Vesmírné odysey (1969) a naposled Avatara (2009) jsou ovšem spíš výjimkami mezi stovkami příběhů o zlovolných mimozemských uchvatitelích. Ty totiž odjakživa nabízely ideální prostor pro ventilaci těch nejsilnějších témat, která hýbala angloamerickou společností – ať už šlo o tradiční kolektivní psychózy (xenofobie, rasismus) či o ekonomické a politické krize. Sám Spielberg se prostřednictvím příběhů o kolizi dvou odlišných ras, v nichž je lidstvo jako celek vylíčeno v temných barvách, vrací k leitmotivu celého svého díla – svému židovskému původu. Pokud se odvážíme vyznění jeho filmů chápat jako zprávu o jeho názorech, jeho pohled na svět pořádně zhořkl...

Ufon z Království Křišťálové lebky:
 tajemný a  přísný
Motiv mimozemšťanů najdeme i v zatím poslední části Spielbergovy legendární dobrodružné série – Indiana Jonesovi a Království křišťálové lebky (2008). Neohrožený archeolog v podání Harrisona Forda se tu v peruánské džungli setkává s odkazem mocné cizí civilizace, která zřejmě kdysi spojila své osudy s Pozemšťany a ovlivnila jejich historii. Mimozemšťané v tomto filmu ovšem už nejsou zvídavými humanoidy podobnými zjevně po organické stránce lidem (což dobře ukazoval kamarádský E.T.), ale bytostmi, jejichž pevný skelet odpovídá jejich funkci nesmiřitelných soudců trestajících drzé vetřelce za to, že vnikli do jejich svatyně. Už ve finále Spielbergovy sci-fi A.I. Umělá inteligence (2001) se ovšem objevila mimozemská rasa, která se pasovala do role přísných soudců vyhynulého lidstva...

Blízké setkání – až na krev

Válka světů: na prahu apokalypsy
Zatímco Spielberg si negativistický model agresivní mimozemské invaze úspěšně vyzkoušel ve Válce světů až v roce 2005, jako producent na téma mírumilovného kontaktu nesázel nikdy. Nemohl přehlédnout, že diváky táhne do kin právě opačný model. Jako producent podporující už od 80. let soustavně nové talenty a navazující (zvláště v poslední době) spojení s renomovanými kolegy Spielberg umí v rámci svých oblíbených témat chladnokrevně kalkulovat. O tom, že má způsoby, jak s nimi nakládat, dlouhodobě téměř neomylný čich, svědčí tabulka (dole pod textem): z desítky historicky nejlukrativnějších projektů tohoto typu Spielberg neměl prsty pouze ve dvou - ve fenomenálním hitu studia Twentieh Century Fox Den nezávislosti (1996, režie Roland Emmerich)) a v disneyovské animované komedii Strašpytlík (2005).

MIB - Muži v černém 
Vedle trilogie Transformers se Spielberg jako výkonný producent podílel i na dvojici komediálních sci-fi Muži v černém, které v letech 1997 a 2002 režíroval Barry Sonnefeld. Jde o příběhy dvojice supertajných agentů dohlížejícím na mimozemšťany, kteří tajně infiltrovali do pozemské společnosti. Pokud jde o první desítku, rodinná komedie Monstra vs. Vetřelci (2007) byla dílem animované sekce Spielbergova studia DreamWorks. A svou Válku světů si Spielberg samozřejmě produkoval sám. Mimo jeho vliv nebylo ani hororové drama Znamení – sci-fi M. Nighta Shyamalana totiž produkčně ošetřila i malá, ale vlivná produkční formace The Kennedy/Marshall Company: její zakladatelé vzešli z ledví Spielbergovy první produkční společnosti Amblin Entertainment a podílejí se na řadě jeho vlastních režijních projektů.

Falling Skies 
Spielbegovy současné preference zrcadlí i seriál Falling Skies, který v červnu odstartoval v kabelové televizi TNT. Seriál, jehož produkce se ujal spolu s Robertem Rodatem, vypráví o světě po mimozemské invazi: agresorům z kosmu tu čelí už jen hrstka přeživších Pozemšťanů. Ta ovšem dostává šanci zvrátit nepoměr sil ve svůj prospěch. S 5,9 miliony premiérových diváků je seriál nejúspěšnější sérií roku vysílanou prostřednictvím kabelové televize.

Letos v létě Spielberg vedle třetích Transformerů uvádí jako výkonný producent do kin i další dvě vysokorozpočtové sci-fi o mimozemské invazi: westernovou sci-fi Kovbojové a vetřelci, která měla v USA premiéru 29. července (ale v českých kinech ji uvidíme až od 25. srpna) a akční drama Super 8, jež do amerických kin vstoupilo 10. července (a my se na něj můžeme těšit od 8. září).

Návrat do budoucnosti 3
Kovbojové a vetřelci jsou mixem klasického westernu a sci-fi o ničivé invazi, inspirovaným comicsem společnosti Platinum Studios (jehož zakladatel Scott Mitchell Rosenberg kdysi vydával i comicsovou předlohu Mužů v černém). Ohlasy na snímek s představitelem Indiana Jonese Harrisonem Fordem a bondovskou hvězdou Danielem Craigem v hlavních rolích jsou rozporuplné. Přestože režisér Jon Favreau má za sebou (mimo jiné) i dvě divácky úspěšné adaptace comicsového Iron Mana, zájem diváků o jeho nový film není zdaleka tak velký, jak se čekalo. Spojení sci-fi a westernu dnes není zdaleka tak atraktivní jako před dvaceti lety, kdy si je Spielberg jako producent úspěšně vyzkoušel ve třetím dílu Návratu do budoucnosti. Film s rozpočtem 163 miliony dolarů za první víkend v USA přinesl do pokladen jen 36,4 milionu a stane se tak nepochybně jedním z několika málo Spielbergových producentských neúspěchů. O tom, že projekt zřejmě poškodil vliv příliš mnoho faktorů, svědčí už nadměrný počet scenáristů (pět) i producentů a výkonných producentů (kromě Spielberga jich bylo dalších šest).  

Super 8 
Zatímco nákladní Kovbojové a vetřelci se marně úspěšně štvou za výdělkem, film Super 8 zvolil jinou strategii. Pozoruhodný režisér J. J. Abrams si vystačil s nebývale nízkým padesátimilionovým rozpočtem – a po deseti týdnech promítání už utržil víc než čtyřnásobek (220 milionů). Nejde přitom o žádný standardní letní blockbuster, ale o lehce nostalgickou podívanou zaměřenou především na generaci, která vyrostla na Spielbergových Blízkých setkáních a E.T. – Mimozemšťanovi. Ta sice do kina nechodí zdaleka tolik jako agilní teenageři, zdá se však, že Abramsův film zaujal i mladší diváky (kterým vychází vstříc díky zajímavým  mladistvým hrdinům).

Monstrum 
Pětačtyřicetiletý Abrams si každopádně – podobně jako Spielberg na svém režisérském písečku – zachovává pověst tvůrce, který se nehoní jen za tržbami, ale občas vědomě rezignuje na vidinu vysokého zisku ve jménu osobního projektu. Filmař, který se prosadil televizními seriály Alias a Ztraceni a na svém kontě má i znamenitý (a úspěšný) filmový prequel sci-fi Star Trek (2009), ovšem finančně nejvíc zabodoval jako producent nízkorozpočtové sci-fi Monstrum (2008). Film Matta Reevese vsadil na originální koncept: řádění obří mimozemské příšery divák filmu sledoval výhradně prostřednictvím videozáznamů obyčejných lidí z ulice. S rozpočtem pouhých 25 milionů dolarů Monstrum vydělalo 170, 7 milionu. Není divu, že J. J. Abrams hodlá v budoucnu produkovat pokračování.

První oficiální fotografie ze Scottova
Promethea  se objevila 21. července
Agresivní mimozemšťané se tedy nehodlají z filmového plátna hned tak vytratit. Do kin se už v říjnu chystá remake xenofobního sci-fi hororu Věc a britská akční komedie o teenagerech z předměstí čelících mimozemské invazi Útok na věžák (která se představila na MFF v Karlových Varech a do českých kin dorazí v říjnu)) V prosinci zaútočí ufoni na Moskvu ve filmu Černá hodina a příští rok touhle dobou bude v kině znovu řádit jeden z nejvlivnějších sci-fi autorů filmové historie - Ridley Scott. Zatím není úplně jasné, jestli jeho Prometheus bude prequelem jeho legendárního Vetřelce, nebo jestli půjde o spin-off (vystupovat v něm zřejmě bude mimozemská rasa Space Jockey, která se mihla v původním filmu v roce 1979. Každopádně se v projektu, který Scott režíruje a produkuje, nebude vyskytovat hlavní ženská hrdinka podobná Ellen Ripleyové...

Jak dlouho ještě mohou diváci utrácet peníze za vyprávěnky o mimozemské agresi? Pokud vezmeme v úvahu neomylné producentské instinkty Stevena Spielberga, tahle móda nepřežije rok 2012, kdy on sám chystá do kin zřejmě už jen jediná „blízká setkání naruby“ - třetí díl Mužů v černém.

Filmy o mimozemské invazi (celkové tržby – v miliónech dolarů)

Transformers 3 (2011) 1 071, 2 (za šest týdnů měsíc promítání)
Transformers: Pomsta poražených (2009) 836, 2
Den nezávislosti (1996) 817,4
Transformers (2007) 709,7
MIB – Muži v černém (1997) 589,3
Válka světů (2005) 591,7
Muži v černém 2 (2002) 441,8
Znamení (2002) 408,2
Monstra vs. Vetřelci (2009) 381,5
Strašpytlík (2005) 314,4
(Zdroj: www.boxofficemojo.com)

/Tento text jsem napsala pro týdeník Euro, jehož redakci děkuji za možnost uveřejnit ho - aktualizovaný a rozšířený - i zde./ 

1 komentář:

  1. To, že mimozemšťané nás ve filmech většinou chtějí zotročit nebo vyhladit, nevypovídá to spíše něco o nás o lidech? To, že jsme v podstatě zlí?

    OdpovědětVymazat